sobota 27. září 2014

Den 11. (18.09.2014) Arches NP

Po našem nočním příjezdu do západního Utahu (ve 2 hodiny v noci) jsme našli všechny menši kempy plné, proto jsme skončili v obrovském kempu Slickrock u města Moab (Slickrock je slangově pískovec). Výhodou je, že tu mají sprchy, takže ze sebe můžeme udělat i lidi. Ráno vyrážíme na snídani do Denny’s (řetězec jídelních bister), nakoupit nějaké zásoby, ubytovat se do měnšího campu, a poté už do národního parku Arches.
Venku panují dost vysoké teploty a každé vystoupení z auta je testem naší tepelné odolnosti. Pokoušíme se postupně aklimatizovat a nakonec vyrážíme i na nějaké kratší traily za všelijakými skalními útvary.

Arches NP
The Three Gossips

Základ vzniku Arches dalo slané moře před 300 miliony let, které se odpařilo a zanechalo několik set metrů silnou vrstvu soli. Ta byla postupně překryta pískem, který se pod tíhou další 1.5 km silné vrstvy sedimentů proměnil na pískovec. Navíc tíhou celého masivu ještě došlo ke zplastizování solných vrstev a různému přeuskládání, posunu, zlomům a pohybu všech vrstev. Eroze postupně odstranila svrchní vrstvy a odhalila pískovec, který stále postupně eroduje a možná tu za pár milionů let nebude nic jiného, než písečné duny. Zatím je ovšem rozhodně na co koukat.

Ballanced Rock
North Window

V NP Arches se natáčela i část Indiana Jonese
Double Arch

Tím, jak jsou jednotlivé vrstvy pískovce jinak pevné, vzniká spousta zajímavých a nečekaných útvarů, například Ballanced Rock, který vypadá, že každou chvíli spadne. Nechtěl bych být pod ním, až se tak stane. Asi nejznámější pohled v Arches je na Delicate Arch, ke kterému se vydávají zástupy turistů zejména v pozdní odpoledne, kdy zapadající slunce skálu krásně dobarvuje. Trail k němu je poměrně dlouhý, vede přes spoustu pískovcových plošin a zůstává pro mě záhadou, jak to tu vůbec někdo kdysi našel – nedovedu si představit, že několik hodin lezu po skalách a na konci jen tak náhodou narazím na takový krásný pohled. Nahoře už je touto dobou pěkný lidský zvěřinec, kde všichni sedí na skále naproti Delicate Arch a čekají.

Delicate Arch

Zvěřinec naproti
Fotoaparáty cvakají a pokud nějaký provokatér vejde do záběru dostane se mu všelijakých různých pojmenování a nesouhlasného pískání. Opět jsme přišli akorát včas, takže cca po čtvrthodině už je slunce za horami, paměťové karty fotoaparátů nakrmeny a davy se pomalu vydávají zpátky dolů k parkovišti. My ještě chvilku čekáme, ať se vyhneme hlavnímu proudu a vyrážíme taky. V polovině cesty už je regulérní tma a jak už je mým dobrým zvykem, tak přestávám vidět. Naštěstí kluci vidí o něco líp a tak sleduji jejich stopy. Cesta dolů přichystala nepříjemnost jen pro Lukyho, neb jej zradil obal na foťák, ten mu vypadl a rozflákal se mu polarizační filtr.
Nakonec chvíli koukáme v campu na hvězdy a jdeme spát – zítra nás čeká brzké vstávání.